Új esély a bevételnövelésre: blogfejlesztés 3. rész
Már két cikken keresztül boncolgattuk a blogírás titkait. Sorozatunk lezárásaként tovább bővíthetjük egyre növekvő ismeretünket az internethasználat e jövedelmező módjáról. A sok statisztikai adat mellett, melyet a blogok nyújtanak működésükről, rendszeresen figyelhetjük látogatóinkat is. Nem csak a napi, heti, vagy havi mozgást követhetjük, a visszatérő, regisztrált felhasználók számát, kilétét is pontosan ismerhetjük. Sőt, összegezve láthatjuk az addigi összes kattintó számát is blogunk szerkesztő fejléce mellett az egyszerűbb és hatékonyabb felhasználás érdekében.
Miután rendszeresen új tartalmakkal, érdekességekkel töltjük fel a megfelelő profit érdekében blogunkat, okkal várhatjuk el a gyakori és növekvő forgalmat rajta. De hogyan ellenőrizhető, hogy minden kívánalomnak megfelelte végül? Erre az egyik módszer a Google Analytics. Ez egy nagyvállalati szintű internetes elemzési megoldás, amely széles körű rálátást biztosít webhelye forgalmára és a marketinghatékonyságra. A hatékony, rugalmas és könnyen használható funkciók segítségével teljesen új szempontból tekintheti meg, és elemezheti a forgalmi adatokat. A Google Analyticsnek köszönhetően célzottabb hirdetéseket írhat, határozottabb marketingelképzeléseket fogalmazhat meg, és több konverziót eredményező webhelyeket hozhat létre.
A Google Analytics figyeli a jelentéseit, és automatikusan figyelmezteti Önt az adatmintákban bekövetkező jelentős változásokra.
Elkülönítheti, és elemezheti forgalma egyes részeit egy gyors és interaktív szegmenskészítővel.
Az egyéni jelentések, az egyéni változók és a rugalmas követési API révén az Önnek tetsző elrendezésben kaphatja meg a szükséges adatokat. Ezen túl eddig nem esett szó bővebben a következő témáról. A kulcsszóelemzés talán a legfontosabb, és mindenképp a legelső lépése a keresőoptimalizálásnak.
Ahhoz, hogy a keresőoptimalizálás sikeres legyen, tehát több látogatót hozzunk a keresőkből, nagyon fontos megállapítanunk, hogy mely kulcsszavakra, érdemes előrébb hozni az oldalt.
Könnyű belátni, hogy hiába lesz első az oldalam az "iskola" kulcsszóra, ha én "tankönyvet" árulok. Van valami összefüggés a kettő között, de nagyobb lesz a siker, ha a "tankönyv" kulcsszóra vagyok a legelső.
A kulcsszóelemzés azzal kezdődik, hogy összeírjuk azokat a szavakat, amelyek szerintünk fontosak lehetnek az adott weboldal szempontjából. Ezt követően a Google AdWords kulcsszó eszközével, egyrészt megnézzük, hogy ezeknek a szavaknak mekkora a keresettsége (mennyien keresnek rá egy hónapban), illetve a kulcsszó eszköz ajánlani fog még olyan kulcsszavakat, amelyeket azok keresik, akik az általunk javasolt kulcsszavakat is keresik.
Az ebből létrejött kulcsszólista szavaira rákeresünk egyenként a Google-ben, hogy lássuk, mennyi oldal jelenik meg, magyarul összesen mennyi a konkurens. A két számból, tehát, hogy mennyien keresnek az adott kulcsszóra, és mennyi a konkurens kiszámoljuk azt, hogy mely kulcsszóra könnyű előrébb jutni, mely kulcsszavakra fontos, hogy elöl legyünk.
Általában két számolási módszert használnak erre, az egyik a KEI, a másik a KER. A KEI-t (Keyword Effectiveness Index) úgy számoljuk ki, hogy vesszük a kulcsszó napi rákeresésének négyzetét és elosztjuk a kulcsszóra kapott oldaltalálatok számával. Minél közelebb van a KEI az 1-hez annál nagyobb eséllyel lehet optimalizálni az adott kulcsszóra a weboldalt, tehát amellett, hogy népszerű, nincs sok versenytársa.
Ezért például a kulcsszavaknál érdemes megvizsgálni a szinonima szavakat. Nézzük meg például a weboldal két szinonimáját.
Kulcsszó |
Napi rákeresés |
versenytársak |
KEI |
Weblap |
1 332 |
5 350 000 |
0,33 |
Honlap |
2 977 |
8 550 000 |
1,04 |
A fenti példából az olvasható ki, hogy bár a weboldal kulcsszóra kevesebb a konkurens, és így könnyebben lehetne optimalizálni rá, de mivel a honlap kulcsszóra jóval többen keresnek, így erre érdemes keresőoptimalizálni, mivel ezzel több látogató hozható be.
A KER (Keyword Effectiveness Rank) kissé bonyolultabb viszonyszám, és talán nagyobb segítség, ha egy meglévő kulcsszólista szavait akarjuk összehasonlítani. A képletét nehéz lenne egyszerűen elmagyarázni, de nagyjából arról van szó, hogy itt már belép az is, hogy a listában szereplő kulcsszavakra átlag mennyien keresnek, és átlag mennyi a rákeresés:
P= rákeresések száma
C= konkurens oldalak száma
Ap= A listában szereplő kulcsszavak átlag rákeresései
Ac= A listában szereplő kulcsszavak átlag konkurens oldalai
Az eredmény egy százalék, amely azt mutatja meg, hogy az adott kulcsszólistából milyen százalékban lenne eredményes az adott kulcsszó. Minél magasabb ez a szám, annál könnyebb, annál érdemesebb keresőoptimalizálni rá. A fenti példából kiindulva a következő lesz a KER szám:
Kulcsszó |
P(AV) |
C |
KER |
Weboldal |
1 332 |
5 350 000 |
95% |
Honlap |
2 977 |
8 550 000 |
103% |
Összesen |
4 309 |
13 900 000 |
|
Átlag |
2 154,5 |
6 950 000 |
|
Ha már egy régóta meglévő weboldal keresőoptimalizálása a feladat, az egyik első lépés, amit meg kell tennünk, egy benchmark felállítása.
A benchmark az, amihez viszonyítani fogjuk tudni a keresőoptimalizálás által kifejtett eredményeket.
Ez azt jelenti, hogy átvizsgáljuk a weboldalt keresőoptimalizálás és egyéb szempontokból, és készítünk egy rövid tanulmányt arról, hogy a weboldal jelenleg hogy áll, milyen eredményeket hoz. Ehhez megvizsgáljuk a weboldal analitikáját, hogy jelenleg milyen arányban jönnek látogatók az adott weboldalra a keresőkből, milyen szavakra és milyen lepattanási aránnyal.
Megvizsgáljuk a weboldal tartalmának kulcsszó sűrűségét, és hogy a gyakran használt szavakra hányadik helyen jelenik meg az oldal a keresőkben.
A kulcsszóelemzés eredményeként létrejött kulcsszólistával ugyanezt megtettük már.
Egy rövid technikai áttekintést is leírunk a tanulmányban, amely tartalmazza röviden azokat a sarokpontokat, amelyről később a technikai elemzés szólni fog.
Megvizsgáljuk, hogy az adott weboldal domain-jének milyen a kora, ugyanis a keresők a rangsorolásnál ezt nagyon komolyan figyelembe veszik. Minél öregebb egy domain, amin működött weboldal, annál kedvezőbb lesz az elbírálás.
Összegzésül tehát láthattuk nem csak magánszemélyeknek válhat az önkifejezésük eszközévé a blog készítés. Minden cégnek hasznára válhat. De csak átgondoltan, tudatosan felépítve koncepcióját, szem előtt tartva elérni kívánt céljaikat.
K. M.
Forrás: Civilia Világa 2010/1
<< vissza
Főoldal |
1%-os kampány |
HÍE Egyesület bemutatkozik |
HÍE Egyesület tevékenysége |
Ajánlott könyvek |
Hasznos információk |
Non-profit Akadémia |
Levél nekünk |
Partnereink |
Impresszum |
Oldaltérkép |
Érettségi |