Híd Egyesület
Híd Egyesület Non-profit Akadémia
Híd Egyesület: képzés, felvételi, érettségi

MIRE JÓ NEKÜNK A PLAKÁT?

A plakát egy agresszív reklámhordozó, mivel az utca része. Nem tehetjük meg azt, hogy csak elmegyünk mellette. Kikényszeríti (ha az üzenet figyelemfelkeltő), hogy ránézzünk, megjegyezzük. Érdekesség még az is, hogy ha egy szervezet például alkalmaz televízióreklámot, alkalmaz benne képi megjelenéseket, hangeffekteket és egyéb megjelenéseket. Ha nem csak ezt a reklámhordozót használja kampánya során, hanem esetleg rádióreklámot és plakátot is, akkor az emberek televízióreklámként érzékelik az utóbbi két reklámhordozót.
Milyen is egy figyelemfelkeltő plakát? Ahhoz, hogy a plakátunk figyelemfelkeltő legyen, sok mindennel tisztában kell lennünk. Ilyen például a színek szerepe és az egyéb pszichológiai hatások. Beszéljünk egy kicsit a színekről. A Coca-Cola például nem véletlenül választotta a piros színt legfőbb terméke színének. A piros egy szenvedélyes, izgató szín. Ha megfigyeljük, a reklámokban is a szenvedélyre és az életérzésre (Coca-Cola. Érezd) hívja fel a figyelmet. Tehát a szín és az üzenet kiegészítik egymást. Az arany és az ezüst a gazdagság jelképe. Ha jobban megfigyeljük, ezt a két színt leginkább az autógyártó vállalatok alkalmazzák. Ennek is megvan a plusz üzenete, mert általában - főleg a férfiak - presztízsből vásárolnak autót, és akkor miért ne olyat vegyenek, ami tényleg státuszszimbólumként jelenik meg a környezet számára?
A zöld, a barna és a kék a férfias színek, ezek leginkább azoknál a reklámoknál alkalmazhatóak, amelyek a férfiaknak szólnak (borotva, számítógép, stb).
A nők színei a fehér, a rózsaszín és sárga. Általában ezeket alkalmazzák akkor, amikor nőket akarnak meggyőzni egy-egy termékről vagy szolgáltatásról.
A plakátoknál nagyon fontos, hogy a célcsoport tudja azt a színekből és az üzenetekből egyaránt, hogy az adott üzenet neki szól. Tudjon vele azonosulni, és értse meg az üzenetet. Ezért nem lehet több az üzenet 14 szónál, mert rövid távon az agy ennyit képes eltárolni. Azért fontos, hogy rövid távon, mert mire elér a csoport a munkahelyére vagy haza, addig maradjon a tudatában. A plakátot kiegészítő reklámeszközként érdemes használni, mert - az előbbi példára visszatérve - amikor haza vagy a munkába ér a reklámbefogadó, addigra már felkeltettük a figyelmét, és ha esetleg újra látja azt a képet, amit a plakáton, vagy hall egy ahhoz a témához kapcsolódó szöveget a rádióban, vagy netán az interneten látja valahol a plakát egy visszatérő elemét, nagyobb érdeklődést válthatunk ki.
A civil szférában még nehezebb a dolgunk, mert nem egy terméket vagy szolgáltatást akarunk eladni általában, hanem egy szervezetet. A társadalmi célú reklámoknál sokkal drasztikusabb figyelemfelkeltésre van szükség! Az üzenet pontos, jól megfogalmazott, rövid és tömör kell, hogy legyen. A színeknek a témához és a célcsoporthoz is alkalmazkodni kell.
Az 1%-os kampány idején a legtöbb szervezet próbálja meggyőzni az embereket, hogy adják nekik adójuk 1%-át. Igen, de a meggyőzés eszköze és hatásossága sem elhanyagolható kérdés. Ami nagy hatással van az emberekre szociális szempontból, az a nő, a gyerek, a kutya és a cica. Ha jól megfigyeljük, minden második szervezet és cég ezeket a jól bevált elemeket alkalmazza reklámjai során. Idén azonban történt egy nagy változás az egyik szervezetnél. Ez a szervezet az Együtt a Leukémiás Gyermekekért Alapítvány, szlogenjük pedig: "Kössünk üzletet". A gyermekek itt is megjelennek, de most nem úgy, mint általában, szomorú arccal, akár könnyek között. Ezeknek a gyerekeknek szívesebben segít az ember, mert látjuk rajtuk, hogy meg akarnak gyógyulni, az életvidám kis lurkóknak ki ne adná oda adója 1%-át? Nálam ez a kampány 10-est kapott a listán.

sikter

Forrás: Civilia Világa 2007/1

<< vissza

 

Főoldal | 1%-os kampány | HÍE Egyesület bemutatkozik | HÍE Egyesület tevékenysége | Ajánlott könyvek | Hasznos információk | Non-profit Akadémia | Levél nekünk | Partnereink | Impresszum | Oldaltérkép | Érettségi